Opleiding, werkachtergrond en internationale presentaties
Ik ben afgestudeerd als psycholoog aan de Universidad Autónoma van Madrid (1978). Daarna – met een studiebeurs uit Zwitserland – deed ik de master Klinische psychologie aan de Université de Genève (1979). Nog later en na een jaar Nederlands leren, legde ik het doctoraalexamen Ontwikkelingspsychologie af aan de Rijksuniversiteit Leiden (1985).
Mijn eerste werkzaamheden waren als wetenschappelijk onderzoeker – project ‘Arbeid en Handicap’ bij de Lucas Stichting voor Revalidatie in Hoensbroek (1986-1988) – en lector kinderliteratuur voor Nederlandse en Spaanse uitgevers (1992-1995).
Vanuit mijn bureau werkte ik eerst voor het onderwijs, migranten- en vluchtelingenorganisaties en consultancybureaus. Ik gaf training en advies aan docenten van mbo-colleges en hogescholen in Utrecht en Rotterdam; aan migranten- en vluchtelingenorganisaties uit Congo, Angola, Afghanistan, Burundi en de Antillen; en aan managers, ontwikkelingswerkers, expats en hun families, medewerkers van ministeries, o.a. bij Schouten & Nelissen, het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) en ICB Rijksuniversiteit Leiden.
Inmiddels was ik getraind in Organizational Consultancy Management and group dynamics (Institute for the Application of Social Sciences (IAS, 1998-2001). Systeemdenken, gestalt en groepsdynamica stonden centraal in deze opleiding. Van 2008 tot 2010 deed ik diverse opleidingen over Familie- en organisatieopstellingen voor professionals. In 2016 maakte ik kennis met het TOY-project en intergenerationeel werk en deed de online cursus voor begeleiders Together Old and Young: An Intergenerational Approach.
Vanaf 2002 tot 2023 lag de focus in mijn werk op de professionalisering van centra voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Ik gaf trainingen, coaching, workshops en lezingen voor kinderopvangorganisaties en nationale en internationale netwerken. In samenwerking met Bureau MUTANT werkte ik aan diverse meerjarige projecten, en nam ik deel aan diverse internationale werkgroepen van het Europees netwerk DECET (Diversity in Early Childhood Education and Training) en het ISSA-netwerk (International Step by Step Association).
Van 1998 tot 2002 vervulde ik een bestuurlijke functie voor Sietar-Nederland (Society for Intercultural Education, Training and Research), en sinds 2014 doe ik dat voor DECET. Vanaf 2021 tot heden ben ik betrokken bij de nieuwe fase van DECET, het voorbereiden van online internationale conferenties en het ontstaan van STAND UP. Hieruit ontstond de werkgroep Professionals Aan Zet (PAZ, 2021-2023). Met als doel: de behoeften verkennen rondom diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie in de eigen werkkring en daarbuiten, en onze expertise op dit gebied aanbieden aan professionals en organisaties in kinderopvang, onderwijs en opleidingen. PAZ-leden zijn deskundig op het gebied van diversiteit, gelijkwaardigheid en sociale inclusie. Het gaat om professionals uit de kinderopvang, het onderwijs, adviseurs en trainers, docenten van hogescholen en universiteiten, beleidsmedewerkers en onderzoekers: Maryse Broek, Mehrnaz Tajik, Ileen Purperhart, Jamilah Blom, Anja Booi, Monique Wolff, Fadua el Bouazzaoui, Pauline Slot, Anke van Keulen en ikzelf.
Verder is mijn bureau sinds 2014 ISSA Friend (International Step by Step Association). Ik ben sinds 1995 lid van Sietar-Nederland, en sinds 1992 lid van Ibby International (International Board on Books for Young People).
Twee keer kreeg ik de kans om in Peru training en advies te geven. Eerst in 2001 vanuit het KIT-instituut, en daarna voor het Peruaanse programma Cuna Más (2012-2013). Cuna Más legde een extra verdiepende laag onder mijn kennis en ervaringen, door:
- de mogelijkheid om de culturele diversiteit van Peru te leren kennen: van de hoofdstad Lima en de kustgebieden, tot het Andesgebied en het Amazonegebied;
- samen te mogen werken met ‘cuidadoras’ (moeders uit de gemeenschap die in de kinderopvang vrijwel zonder salaris werkten);
- samen te werken met interdisciplinaire teams van professionals uit heel Peru;
- gemeenschapsprojecten te kunnen bezoeken, voornamelijk door gepassioneerde vrouwen uit de gemeenschap zelf gerund. Vrouwen met een enorme kennis over het effectief gebruiken van subsidies en het onderhandelen met de autoriteiten, én met een duidelijke visie over wat ze voor de jonge kinderen en hun families in hun gemeenschap wilden bereiken. En dit alles ondanks de extreme armoede en moeilijke sociale omstandigheden waar ze in leefden en moesten werken.
Internationale presentaties
Respect for Diversity, Equity and Social Justice
- What is underneath Diversity? What needs to be acknowledged? DECET online conference. Oct. 2022
- The Critical Question Ladder. ISSA conference, Leiden, 2019
- Warmayllu, valuing and strengthening cultural identity. Kinderwelten/ISTA/INA conference, Berlin, 2017
- Best Practices On Respect For Diversities & Creativity in ECEC Services. Foundation for the Support of Women’s Work. Istanbul, 2017
- Practical Examples – Aspects of Quality in Everyday Life. AGF Expert Meeting on Quality and cultural diversity in Child Care. Berlin, 2015
Learning communities, professional development
- Learning communities think big, act small! Kinderwelten/ISTA/INA conference, Berlin, 2017
- What is (y)our next critical question? Critical learning communities at work. Newman University Birmingham/DECET conference, 2015
- Building Critical Learning Communities in ECEC settings in the Netherlands. WIFF-Bundeskongress, Berlin 2013
- Sustainable learning in a professional learning community. ISSA/DECET-MUTANT/Open Academy Step by Step. Croatia, 2012
- Exploring spaces for dialogue in teams. European Seminar for trainers Inclusion in practice. Rosa Sensat, Barcelona, 2012
- Exploring spaces for dialogue: here & now’. ISSA, MUTANT, Slovenia, 2011
European Quality Framework for Early Childhood Education and Care (EQF)
- The EQF as a Lens for Reflecting Systemically on Quality at Local and National Level. ISSA conference Leiden, 2019
- Training 5 Steps to Quality, based on the European Quality Framework. ISSA, VBJK, MUTANT, Leiden 2018
- EQF as a lens: EQF Implementation in The Netherlands. ISSA Conference, Gent, 2017
- Training 5 Steps to Quality. ISSA, MUTANT, Amsterdam 2016
Childcare centers and schools as space for democratic practice
- ISSA/DECET/Open Academy Step by Step Croatia. MUTANT, 2012
- European Seminar for trainers Inclusion in practice. Rosa Sensat, Barcelona, 2012
- UNA Biennial Conference. MUTANT, Amsterdam, 2011
- Reconceptualising Early Childhood Education (RECE) conference. MUTANT, London, 2011
- Conference ‘Honoring the child, Honoring Equity’. Melbourne Graduate School of Education’s Youth Research Centre (YRC). MUTANT, 2011